ULUSAL TAHKİM FORUMU

KARARI

 

Dell Inc. v. UGUR DEMIR

Dava Numarası: FA1510001643418

 

TARAFLAR

Şikayet Eden Dell Inc. (“Şikayet Eden”), S. Erik Combs IV, Texas, USA tarafından temsil edilmekte. 

Şikayet Edilen UGUR DEMIR (“Şikayet Edilen”), Türkiye.

 

SİCİL VE UZLAŞMAZLIĞA KONU ALAN AD(LAR)I

Uyuşmazlığa konu alan ad(lar)ı FBS Inc. siciline kayıtlı <dellservisankara.com> alan adıdır.

 

HEYET

Aşağıdaki imza sahibi, bağımsız ve tarafsız olarak hareket ettiğini ve bilgisi dahilinde işbu kovuşturmada Heyet Üyesi olarak görev yapması konusunda bilenen bir aykırılığı olmadığını onaylar.

 

Heyet Üyesi sıfatıyla Ceylin Beyli.

 

USUL GEÇMİŞİ

Şikayet Eden, 21 Ekim 2015 tarihinde Forum'a elektronik olarak bir Şikayet başvurusu sunmuş; Forum 21 Ekim 2015 tarihinde ödemeyi almıştır. Şikayet hem Türkçe hem İngilizce olarak sunulmuştur.

 

28 Ekim 2015 tarihinde FBS Inc. <dellservisankara.com>  alan adının  FBS Inc. sicilinde kayıtlı olduğunu ve bu adın halihazırda Şikayet Edilen’in adına kayıtlı olduğunu, Forum‘a gönderdiği e-posta ile teyit etmiştir. FBS Inc. Şikayet Edilen’in FBS Inc. kayıt sözleşmesi ile bağlı olduğunu ve o sözleşme ile, üçüncü şahıslarca iddia edilen alan adı uyuşmazlıklarının ICANN’nin Alan Adı Uyuşmazlık Çözümü Yeknesak Politikası (“Politika”) uyarınca çözülmesini kabul ettiğini doğrulamıştır.

 

2 Kasım 2015 tarihinde Forum, Türkçe Şikayet başvurusunu ve tüm Eklerini, Şikayet Edilen’in Şikayet’e bir Cevap Layihası sunabileceği son tarih olarak 23 Kasım 2015 tarihini gösteren bir Türkçe Şikayet İhbarnamesi ile birlikte, Şikayet Edilen’in kaydında teknik, idari ve faturalama bağlantıları olarak sıralanan tüm kişi ve kuruluşlar ile postmaster@dellservisankara.com adreslerine e-posta ile tebliğ etmiştir. Ayrıca, 2 Kasım 2015 tarihinde, Şikayet Edilen’e tebligat yapılan e-posta adresleri ve Cevap Layihası için son tarihi bildiren Türkçe Şikayet İhbarnamesi, Şikayet Edilen’e posta ve faks ile, Şikayet Edilen’in kaydında teknik, idari ve faturalama bağlantıları olarak sıralanan diğer tüm kişi ve kuruluşlara da iletilmiştir.

 

Şikayet Edilen’den herhangi bir cevap dilekçesi alınmaması üzerine, Forum taraflara bir Şikayet Edilen Gıyap Tebligatı iletmiştir.

 

30 Kasım 2015 tarihinde, Şikayet Eden’in uyuşmazlığın tek üyeli bir Heyet tarafından karara bağlanması talebi uyarınca, Forum Ceylin Beyli’yi Heyet Üyesi olarak atamıştır.

 

Yazışma kayıtlarının incelenmesinin ardından, İdari Heyet (“Heyet”), Forum‘un Alan Adı Uyuşmazlık Çözümü Yeknesak Politikası Kuralları ("Kurallar") 2(a) Maddesi kapsamındaki “Şikayet Edilen’e fiili tebliğde bulunulması için düşünülen mevcut vasıtaları makul şekilde kullanmak” sorumluluğunu, Kural 1 ve Kural 2’de tanımlanan Elektronik ve Yazılı Tebligatlar sunarak yerine getirdiğini tespit etmiştir. Buna göre Heyet, sunulan belgeleri esas alarak ve UDRP Politikası, UDRP Kuralları, Forum‘un Ek Kuralları ve Heyet’in uygun gördüğü tüm kurallar ve kanuni esaslara göre kararını, Şikayet Edilen’den gelecek herhangi bir cevaptan istifade etmeden verebilir.

 

MAĞDURİYETE İLİŞKİN TALEP

Şikayet Eden, alan adının Şikayet Edilen’den Şikayet Eden’e devredilmesini talep etmektedir.

 

TARAFLARIN İDDİALARI

A. Şikayet Eden

 

Şikayet Eden aşağıdaki iddiaları sunmuştur:

·         Şikayet Eden, yıllardır kendi DELL markaları altında bilgisayar, bilgisayar aksesuarları ve bilgisayar ile ilgili diğer ürün ve hizmetler sektöründe faaliyet gösteren dünya lideri bir şirkettir.

·         Şikayet Eden, 180'i aşkın ülkede ürünlerinin ve hizmetlerinin satışını yapmakta ve bu ürün ve hizmetlerinin televizyon, radyo, dergi, gazete ve İnternet üzerinden reklam ve tanıtımını yapmak için yüz milyonlarca dolar harcamaktadır.

·         Dünyanın en büyük doğrudan bilgisayar sistemleri satıcısı konumunda olan Şikayet Eden ve markaları, ABD ve Türkiye de dahil olmak üzere diğer birçok ülkede bilinmektedir.

·         Şikayet Eden, yıllardır bilgisayarlar, bilgisayar parçaları ve aksesuarları, bilgisayar servisi ve desteği ve bilgisayar ile ilgili diğer ürün ve hizmetler için “DELL” markasını ve “DELL” sözcüğünü içeren çeşitli markaları kullanmaktadır. Şikayet Eden adına, Türkiye’de de dahil olmak üzere birçok ülkede, DELL markalarına ait birçok marka tescili bulunmaktadır.

·         Uyuşmazlığa konu alan adının Şikayet Eden’in DELL markasını içermesi sebebiyle, karışıklık yaratacak derecede benzerliğe sahip olduğu ileri sürülmektedir. Genel bir ifade olan ve “hizmet” anlamına gelen "servis"  ve coğrafi bölgeyi işaret eden "Ankara" sözcüklerini içermesi nedeniyle, uyuşmazlığa konu alan adının Şikayet Eden’in ürün ve hizmetleri yanında Türkiye'deki varlığı ile ilişkilendirilme ihtimalinin yüksek olduğu ileri sürülmektedir.

·         Şikayet Eden, uyuşmazlığa konu alan adının Şikayet Edilen tarafından tüketicileri aldatmaya çalışan bir internet sitesine ilişkin olarak kullanılmakta olduğunu ileri sürmektedir. Şikayet Eden, Şikayet Edilen’in kendisi adına teknik destek veya tamir servisi sunan yetkili bir sağlayıcı veya kendi ürünlerinin dağıtımını yapan yetkili bir distribütörü olmadığını belirtmektedir.

·         Şikayet Edilen, yaygın olarak uyuşmazlığa konu alan adı adıyla tanınmamaktadır.

·         Şikayet Edilen, Şikayet Eden’in DELL Markalarına karışıklık yaratacak derecede benzer olan uyuşmazlığa konu alan adının kötü niyetle tescil ettirmiştir.

·         Şikayet Edilen, Şikayet Eden’in logosunu kopyalayarak ve Şikayet Eden’in ürünleri için yedek parça, teknik servis ve tamir hizmeti sunan bir internet sitesini yöneterek, hem Şikayet Eden’i hem de onun DELL markalarını bildiğini açıkça göstermektedir.

·         Şikayet Edilen, uyuşmazlığa konu alan adı ile bu alan adı üzerinde bulunan internet sitesinde belirtilen bir ürünün veya hizmetin kaynağı, sponsorluğu, ilişkisi veya onaylanması ile ilgili olarak Şikayet Eden’in markasına yönelik iltibas oluşturmak suretiyle, ticari kazanç elde etmek amacıyla, kasıtlı olarak İnternet kullanıcılarını kendi sitesinde yönlendirmeye ve çekmeye çalışmaktadır.

 

B. Şikayet Edilen

 

Şikayet Edilen, işbu kovuşturmada Cevap Layihası sunmamıştır. Şikayet Edilen, sadece 3 Kasım 2015 tarihinde Forum‘a gönderdiği resmi olmayan iki e-posta mesajında İngilizce bilmediğini, yazılanları anlamadığını, kendisine ne istendiğinin açıklanması halinde gereken neyse onu yapacağını belirtmiştir.

 

BULGULAR

 

Şikayet Eden, 180'i aşkın ülkede bilgisayar, bilgisayar aksesuarları ve bilgisayar ile ilgili diğer ürün ve hizmetler sektöründe faaliyet gösteren dünyaca bilinen bir şirkettir.

Şikayet Eden’in ABD ve Türkiye nezdinde en eskisi 1990 yılından geçerli olmak üzere “DELL” markası için tescilli hakları bulunmaktadır.

Şikayet Eden’in

-        2809769 sayılı ABD menşeli DELL markası “bilgisayar bakım ve tamir hizmetleri” için 2004 yılından;

-        2806770 sayılı ABD menşeli DELL markası “bilgisayar yazılım ve donanımları için teknik servis hizmetleri”  için 2004 yılından;

-        3215023 sayılı ABD menşeli DELL markası “bilgisayar donanımları bakım ve tamir servisi hizmetleri”’ için 2007 yılından

beri tescillidir.

Şikayet Edilen, uyuşmazlığa konu < dellservisankara.com > alan adı altında Şikayet Eden’in DELL ticari markasını taşıyan bilgisayar, notebook, tablet ve benzeri ürünler için yazımsal ve donanımsal sorunlara yönelik tamir, bakım ve yedek parça hizmeti vermektedir.

Şikayet Edilen, uyuşmazlığa konu <dellservisankara.com> alan adını 14.01.2013 tarihinde tescil etmiştir.

 

TARTIŞMA

Kurallar’ın 15(a) Maddesinde Heyet’ten “bir şikayet başvurusunu Politika, işbu Kurallar ve uygun gördüğü tüm kurallar ve kanuni esaslara göre sunulan beyanlar ve belgeleri esas alarak karara bağlaması” istenir.

 

Politika’nın 4(a) Maddesinde Şikayet Eden’in bir alan adının iptal edilmesi veya devredilmesi yönünde bir hüküm alabilmesi için şu üç unsurun her birini kanıtlaması istenir:

 

(1)  Şikayet Edilen’e kayıtlı alan adının Şikayet Eden’in üzerinde hak sahibi olduğu bir ticari marka veya hizmet markası ile aynı veya karışıklığa yol açacak derecede benzer olduğu; ve

(2)  Şikayet Edilen’in alan adı üzerinde herhangi bir hak veya meşru çıkar sahibi olmadığı; ve

(3)  Alan adının kötü niyetle kaydettirilip kullanıldığı.

 

Şikayet Edilen’in Cevap Layihası sunmadığından dolayı, Heyet, işbu idari kovuşturma hakkında Kurallar’ın 5(e), 14(a) ve 15(a) Maddeleri uyarınca Şikayet Eden’in itiraz edilmeyen beyanlarına dayanarak karar verecek ve Kurallar’ın 14(b) maddesi uyarınca uygun gördüğü çıkarımlarda bulunacaktır. Kanıtlar açıkça çelişkili olmadığı sürece Heyet Şikayet’te ortaya konan tüm makul iddiaları ve çıkarımları geçerli olarak kabul etme hakkına sahiptir. Bknz. Vertical Solutions Mgmt., Inc. v. webnet-marketing, inc., FA 95095 (Nat. Arb. Forum 31 Temmuz 2000) (şikayet edilen’in cevap vermemesi şikayet iddilarında vakanın tüm kabul edilebilir çıkarımlarının geçerli olarak kabul edilmesine olanak verir); ayrıca bknz Talk City, Inc. v. Robertson, D2000-0009 (WIPO 29 Şubat 2000) (“cevabın yokluğunda, Şikayet iddialarının hepsinin geçerli olarak kabul edilmesi uygun olur”).

 

Aynı ve/veya KarışıklığaYol Açacak Derecede Benzer

 

Heyet, Şikayet Eden’in “DELL” markasının tescilli sahibi olduğuna kanaat getirmiştir.

Heyet, uyuşmazlığa konu Alan Adının Şikayet Eden’e ait “DELL” markasını tamamen içermesi sebebiyle Şikayet Eden'e ait marka ile aynı ve iltibas oluşturacak kadar benzer olduğu kanaatine varmıştır.

Heyet alan adına markanın yanısıra jenerik bir kelime olan ve Türkçe’de “hizmet” almaına gelen “servis”’ kelimesinin ve Türkiye Cumhuriyeti’nin başkenti olan “Ankara” şehrinin coğrafi bir imleç veya terim şeklinde eklenmiş olmasının, uyuşmazlığa konu alan adını Şikayet Eden’e ait markadan ayırmadığı kanısındadır. Zira, yukarıda da belirtildiği üzere “servis” jenerik kelimesi “hizmet” anlamına gelmekte olup, Şikayet Eden’in DELL markası altında bilgisayar ve bilgisayar yazılım ve donanımlarına yönelik verdiği teknik servis, bakım ve tamir hizmetlerini çağrıştırmaktadır. “Ankara” ise yukarıda belirtildiği üzere Türkiye Cumhuriyeti’nin başkenti olup, bir coğrafi imleç veya terim olmak sıfatıyla, bu hizmetlerin verildiği yeri işaret etmektedir. Bu sebeple, Heyet uyuşmazlığa konu alan adındaki “servis” ve “Ankara” kelimelerinin uyuşmazlığa konu alan adını Şikayet Eden’e ait markadan ayırmadığı kanaatine varmıştır. Bknz. AXA China Region Ltd. v. KANNET Ltd., D2000-1377 (WIPO Nov. 29, 2000)

Ayrıca Heyet, uyuşmazlığa konu alan adlarındaki “.com” ibaresinin, yalnızca alan adlarının gTLD’ye kaydını gösterdiği ve “.com” ekinin uyuşmazlığa konu Alan Adları ile Şikayet Eden’in markaları arasındaki iltibas oluşturacak benzerliği ortadan kaldırmadığı kanaatine varmıştır. Bknz. Starwood Capital Grp. Global LLC v. Resort Realty, FA 1043061 (Nat. Arb. Forum Sept. 6, 2007)

Yukarıda belirtilenler ışığında Heyet, uyuşmazlığa konu Alan Adının Şikayet Eden'e ait DELL markalarına iltibas oluşturacak kadar benzerlik teşkil ettiği kanaatine varmıştır.

 

Haklar ve Meşru Çıkarlar

 

 

Politika'nın 4(a)(ii) maddesine göre Şikayet Eden, Şikayet Edilen'in uyuşmazlığa konu alan adı konusunda herhangi bir hakkı ya da meşru menfaati olmadığını ispat etmek zorundadır. Şikayet Eden’in söz konusu maddede düzenlenen unsurları ispat etmek zorunda olmakla beraber, Politika uyarınca menfi bir durumu kanıtlamanın genelde zor olduğu dikkate alınmakta ve Şikayet Eden tarafından alan adı üzerindeki hak veya meşru menfaatinin mevcut olmadığını gösteren bir durumu ileri sürülmesi halinde, ispat yükünün Şikayet Edilen’e geçtiği kabul edilmektedir. Politika madde 4(c) uyarınca, Şikayet Edilen’in alan adı üzerindeki hak ve meşru menfaatlerini ortaya koyması için bir çok seçenek mevcuttur.

Şikayet Eden, Şikayet Edilen'in ihtilaflı alan adı üzerinde hiçbir hak ya da meşru menfaatinin bulunmadığını ileri sürmüş ve Şikayet Edilen'in uyuşmazlığa konu alan adıyla yaygın olarak tanınmadığı belirtilmiştir.

Heyet, uyuşmazlığa konu alan adının FBS Inc. sicil kayıtlarında “Ugur Demir” adının tescil ettiren olarak göründüğünü tespit etmiş, ancak Şikayet Edilen’in söz konusu alan adı ile yaygın olarak tanındığına dair herhangi bir bulgu/bilgi tespit edememiştir. Heyet, daha önceki Heyetlerin bu konudaki kararlarını da dikkate alarak, Şikayet Edilen’in uyuşmazlığa konu alan adıyla yaygın olarak tanınmadığı kanaatine varmıştır. Bknz. Braun Corp. v. Loney, FA 699652 (Nat. Arb. Forum July 7, 2006)

Şikayet Eden, Şikayet Edilen’in Şikayet Eden adına teknik destek veya tamir hizmeti sunan yetkili bir sağlayıcı veya Şikayet Eden’in ürünlerinin dağıtımını yapan yetkili bir distribütörü olmadığını belirterek, uyuşmazlığa konu alan adının, Şikayet Edilen tarafından tüketicileri aldatmaya çalışan bir internet sitesi olarak kullanılmakta olduğunu ileri sürmektedir.

Heyet, Şikayet Eden’in Ek-F olarak sunduğu Şikayet Edilen’in internet sitesi çıktılarını incelediğinde, Şikayet Edilen’in söz konusu internet sitesinde Şikayet Eden’in “DELL” marka logosunun benzerini kullanarak, Şikayet Eden’in DELL markalı bilgisayar ve benzeri ürünlerine yönelik bakım, tamir ve yedek parça hizmeti verdiğini tespit etmiştir. Şikayet Edilen, uyuşmazlığa konu alan adı üzerindeki internet sitesi ile tüketicilere Şikayet Eden’in DELL markalı ürünleri için teknik destek veya tamir hizmeti sunan yetkili bir sağlayıcı olduğu izlenimi vermektedir. Oysaki Şikayet Eden, Şikayet Edilen’in böylesi bir yetkisi olmadığını belirtmiştir. Şikayet Edilen Cevap Lahiyası sunmadığından, Heyet, Şikayet Eden’in sunmuş olduğu deliller ışığında ve daha önceki Heyet kararlarını da dikkate alarak, Şikayet Edilen’in uyuşmazlığa konu alan adı ile kendisini Şikayet Eden’in yetkili servis sağlayıcısı olarak gösterdiği ancak bu hususta yasal bir hakkı veya meşru bir çıkarı bulunmadığı kanaatine varmıştır. Bknz. Mortgage Research Center LLC v. Miranda, FA 993017 (Nat. Arb. Forum July 9, 2007)

Heyet, Şikayet Edilen Cevap Lahiyası sunmadığından ve başkaca bir delili de mevcut bulunmadığından, kaldı ki cevap layihası teşkil etmemekle birlikte FORUM’un gönderdiği Türkçe e-postalara cevaben gönderdiği e-postalarda herhangi bir hak ileri sürmediğinden, kendisine ne istendiğinin açıklanması halinde gereken neyse onu yapacağını belirttiğinden; sadece Şikayet Eden tarafından sunulan delillere dayanarak Şikayet Edilen’in “DELL” ibaresini kullanmak için herhangi bir hak, yetki veya lisansı bulunmadığı kararına varmıştır.

 

Kötü Niyetli Kayıt ve Kullanım

 

 

Şikayet Eden, Politika’nın 4(a)(iii) maddesi uyarınca uyuşmazlığa konu alan adının kötü niyetle tescil edildiğini ve kullanılmakta olduğunu ispat etmek zorundadır.

Şikayet Eden’in “DELL” markası, uyuşmazlığa konu alan adının Şikayet Edilen tarafından tescil ettirilmesinden yıllar önce tescil ettirilmiş ve 40 yıldan fazla süredir de kullanılmaktadır.

Şikayet Eden’in sunduğu ekler incelendiğinde Şikayet Edilen’in  <dellservisankara.com>  alan adını Şikayet Eden’in “DELL”  markası altında satışa sunulan ürünlere yönelik teknik servis, bakım, tamir ve yedek parça hizmetleri sunmak amacıyla kullandığı görülmüştür.

Ayrıca, Heyet eldeki delilleri incelediğinde, Şikâyet Edilen’in uyuşmazlığa konu alan adını tescil ettirdiği tarih itibarıyla Şikayet Eden’den ve Şikayet Eden’in “DELL”  markasından haberdar olduğunu düşünmektedir. Zira Şikayet Edilen, Şikayet Eden’in “DELL” marka logosunu kullanarak Şikayet Eden’in “DELL” markası altında satışa sunduğu ürünlerine yönelik tamir, bakım ve yedek servisi hizmetleri sunmaktadır.

Heyet, uyuşmazlığa konu alan adı üzerindeki internet sitesinde Şikayet Eden’in logosunun kullanılmış olmasını Şikayet Edilen’in kendini Şikayet Eden’in yetkili bir servisi olarak gösterme çabası şeklinde değerlendirmiş ve iyi niyetli kullanım olmadığı kanaatine varmıştır. Bknz. World Wrestling Fed’n Entm’t, Inc. v. Ringside Collectibles, D2000-1306 (WIPO Jan. 24, 2001) Zira Şikayet Edilen’in Şikayet Eden’in ürünlerine yönelik tamir hizmeti verme imkanı var ise de, bu hususta Şikayet Eden’in markalarına odaklanarak ve sadece Şikayet Eden’in markasını ileri sürüp onun belli bir bölgedeki tek yetkili servisi intibaını yaratarak tüketicileri kendisine yönlendirmesi, iyiniyet göstergesi olarak değerlendirilmemiştir.

Ayrıca Heyet, Şikayet Edilen’in söz konusu Şikayet Eden markası ve logo kullanımı ile, Şikayet Eden’in “DELL” markası üzerindeki haklarından haberdar olarak uyuşmazlığa konu alan adı tescilinde bulunduğunu ve bu fiillerini gerçekleştirirken iyiniyetle hareket etmediği kanısına varmıştır. Bknz. Yahoo! Inc. v. Butler, FA 744444 (Nat. Arb. Forum Aug. 17, 2006) Zira Şikayet Edilen’in  uyuşmazlığa konu alan adı üzerindeki internet sitesinden delil olarak sunulan evrak incelendiğinde, Şikayet Edilen’in Şikayet Eden’in DELL markasına ve ürünlerine odaklandığı, firma ve coğrafi bölge itibariyle verdiği hizmet açısından münhasır bir firma görüntüsü ortaya koyduğu düşünülmüş, bu görüntü iyiniyet çerçevesinde değerlendirilmemiştir.

Heyet, yukarıdaki bulgular ve değerlendirmeler doğrultusunda, Şikayet Edilen’in <dellservisankara.com>  alan adının tescilinde iyi niyetli kullanımın söz konusu olmadığı sonucuna varmıştır.

 

KARAR

ICANN Politikası kapsmında gerekli görülen üç unsurun hepsini tespit eden Heyet, talebin VERİLMESİNE karar vermiştir.

 

Karar uyarınca, <dellservisankara.com> alan adının Şikayet Edilen’den Şikayet Eden’e DEVREDİLMESİ uygun görülmüştür..

 

__________________________________________________________________

 

 

Ceylin Beyli, Heyet Üyesi
Tarih: 07.12.2015

 

 

 

Click Here to return to the main Domain Decisions Page.

Click Here to return to our Home Page